Cum să trăiești cu endometrioză: Sfaturi pentru a face față durerilor și impactului asupra vieții tale

Endometrioza, un termen pe care destule femei l-au auzit. Unele știu să-l explice în amănunt, altele l-au descoperit recent și i-au aflat implicațiile sau poate pentru unele încă este un subiect necunoscut. Pentru că luna martie nu este doar luna femeii, ci și luna internațională a endometriozei, ne dorim să manifestăm solidaritate cu milioanele de femei din toată lumea care se confruntă cu această problemă.

Endometrioza este o boală cronică, despre care se vorbește mult prea puțin și care afectează la nivel global, conform datelor Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), cel puțin 190 de milioane de femei. Această afecțiune este asociată cu dureri severe înainte și în timpul menstruației, greață, senzație de oboseală, adesea depresie și anxietate, toate acestea afectând inevitabil calitatea vieții. Mai mult, această boală – dacă nu este diagnosticată și tratată corect – duce la infertilitate.

Pentru că, așa cum spuneam, luna martie este luna femeilor, am demarat o campanie pe care am numit-o “Every flower is different. La Femi.Eko celebrăm diversitatea și adresăm fiecărei femei îndemnul de a-și iubi corpul așa cum este. În egală măsură, suntem alături de fiecare femeie pentru care suferă de endometrioză, motiv pentru care am strâns laolaltă, în acest articol, cele mai importante sfaturi despre cum să trăiești cu acestă afecțiune și să te bucuri de tine în fiecare zi.

Introducere în endometrioză: Cauze, simptome și diagnostic

Endometrioza este o boală caracterizată prin prezența endometrului (mucoasa uterului, care se elimină în mod normal prin menstruație) în afara uterului, adică la nivelul trompelor uterine, al ovarelor, pe intestine, pe peretele abdominal sau în vezica urinară.

Simptomele asociate endometriozei variază și includ o combinație de:

  • dureri pelvine cronice
  • durere în timpul și/sau după actul sexual
  • urinare dureroasă
  • oboseală
  • depresie sau anxietate
  • balonare abdominală
  • greață

Pe lângă cele menționate mai sus, endometrioza poate provoca infertilitate. Infertilitatea apare din cauza efectelor probabile ale endometriozei asupra cavității pelvine, ovarelor, trompelor sau uterului.

Diagnosticarea endometriozei reprezintă o problemă majoră, asta pentru că de multe ori aceasta este depistată chiar și după ani de zile de la apariția primelor simptome. Motivul? Endometrioza este ușor de confundat cu alte afecțiuni ce se manifestă prin dureri pelvine, cum ar fi boala inflamatorie pelvină (BIP), chisturile ovariene sau sindromul de intestin iritabil (SII).

Un consult amănunțit, realizat de un medic specialist, alături de o serie de teste, te pot ajuta să afli exact cum stau lucrurile. Sfatul nostru este ca în momentul în care apar primele simptome, să nu amâni sub nicio formă vizita la medic.

Strategii pentru a face față durerii: Opțiuni de tratament și gestionare a durerii

Societatea Americană de Medicină Reproductivă (ASRM) a realizat o clasificare a endometriozei, astfel:

  • etapa 1: minimă;
  • etapa 2: ușoară;
  • etapa 3: moderată;
  • etapa 4: severă.

Tratamentul pentru această afecțiune este întotdeauna recomandat de medicul specialist, în funcție de simptome și de istoricul medical al fiecărei paciente. La nivel de medicație, acesta poate prescrie antiinflamatoare ce pot ajuta la ameliorarea durerilor sau medicamente ce controlează hormonii, ceea ce înseamnă că durerea va fi diminuată.

Există și varianta intervenției chirurgicale odată pus diagnosticul de endometrioză, aceasta fiind opțiunea cea mai frecventă pentru a ajuta femeile să rămână însărcinate. Atenție, însă! Cea mai bună decizie cu privire la tratamentul împotriva endometriozei se ia împreună cu medicul specialist. Mergi la medic, adresează-i întrebări, cere-i sfaturi!

Atingerea unei stări de bine: Auto-îngrijire pentru ameliorarea simptomelor

Pe lângă un eventual tratament prescris de specialist, există și alte componente cu ajutorul cărora poți atinge o stare de bine, chiar dacă suferi de endometrioză. Tehnicile de relaxare, alimentația, ceaiurile din plante (coada șoricelului, mușețel, ghimbir) uleiurile aplicate local (uleiul de ricin, propolis), toate acestea îți pot ameliora durerile.

De asemenea, din procesul de auto-îngrijire face parte și reducerea stresului și adaptarea dietei astfel încât această să fie sănătoasă și echilibrată. Meditația sau exercițiile de yoga sunt de asemenea metode prin care îți poți ameliora simptomele.

Gestionarea vieții sexuale: Cum să faci față durerii și să menții o viață sexuală sănătoasă

Apariția durerilor severe afectează de multe ori viața sexuală. Secretul în a gestiona această problemă este deschiderea față de partener și capacitatea acestuia de a înțelege care sunt nevoile tale. Explică-i ce înseamnă endometrioza, ce se întâmplă de fapt în corpul tău. Anumite poziții sexuale pot fi mai puțin dureroase, de exemplu. Învățați să atingeți împreună plăcerea experimentând și discutând deschis.

De asemenea, tratamentele hormonale prescrise de medicul specialist te pot ajuta atât în ameliorarea durerilor, respectiv a menținerea unei vieți sexuale sănătoase.

Sănătatea mentală și endometrioza: Cum să gestionezi anxietatea și depresia

Atunci când simți că ai nevoie de susținere mentală la nivel specializat, apelează la un psiholog care să te ajute să înlături blocajele emoționale sau temerile pe care le ai. Impactul pe care endometrioza îl are asupra stării emoționale a femeilor este unul major. O arată studiile de specialitate. Cere ajutor! Nu lăsa anxietatea și depresia să preia controlul asupra vieții tale. Consilierea psihologică te poate ajuta să-ți înțelegi stările și să le gestionezi mai bine. De asemenea, a împărtăși din experiențele tale cu alte persoane care se află în situații similiare poate fi extrem de folositor. Există grupuri de sprijin, unde femeile care suferă endometrioză vorbesc deschis despre problemele lor.

Anxietatea și depresia apar și din cauza necunoscutului. Cu cât știi mai multe despre afecțiunea de care suferi, cu atât vei putea gestiona mai bine stările tale emoționale. Informează-te, mergi la medic, discută cu partenerul de viață, spune-i unei prietene apropiate prin ce treci. Fii deschisă, elimină stresul din viața ta, relaxează-te, fă mișcare și adoptă o dietă sănătoasă. Nu ești singură! Familia, prietenii, toți cei dragi sunt alături de tine. Femi.Eko este alături de tine!

Nutriție și endometrioză: Alimente care pot ajuta la ameliorarea simptomelor

Da, alimentația te poate ajuta să diminuezi durerile cauzate de endometrioză. Ce mănânci? Mai jos găsești o listă cu alimente pe care să le consumi frecvent și una cu cele pe care ar trebui să le elimini complet:

Alimente pe care să le introduci în dieta ta:

  • Cele bogate în Omega-3: pește gras, nuci, migdale, semințe de in, de chia
  • Carne albă
  • Legume: anghinare, sparanghel, vinete, avocado, sfeclă, broccoli, morcovi, țelină, varză, conopidă, varză de Bruxelles, dovlecei, castraveți, dovleac, andive, spanac, fenicul, fasole verde, fasole albă, ceapă, ardei, ridichi, salată verde, roșii, mazăre.
  • Verdețuri: mărar, pătrunjel, tarhon, mentă, oregano, rozmarin, salvie, cimbru.
  • Ciuperci
  • Fructe și fructe uscate
  • Cereale integrale
  • Produse lactate cu puțină grăsime sau vegetale
  • Soia și tofu

Alimente pe care să le eviți și chiar să le elimini din dieta ta:

  • Carne roșie
  • Unt, smântână, lactate grase
  • Sare în exces
  • Zahărul și produse dulci procesate
  • Pâinea albă și derivate
  • Mezeluri
  • Alimente prăjite

Femeile care suferă de endometrioză se confruntă de cele mai multe ori și cu nepăsarea celor din jur, nu știu cum și cu cine să discute. Să fii deschisă cu problema ta te poate ajuta atât mental, cât și în a reduce impactul asupra vieții tale. Să înveți să trăiești cu endometrioza, să beneficiezi de tratamentele potrivite, să te poți auto-îngriji astfel încât să obții o stare de bine și să ameliorezi simptomele, dar și să reușești să comunici cu cei din jur despre asta – toate sunt aspecte care vor ține departe depresia și stările anxioase.

DISTRIBUIE

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește mai mult

Combo

Capacitate de retenție a produselor Femieko / 12 ore

Echivalent absorbante

Echivalent tampoane

RECOMANDAT PENTRU:

IDEAL PENTRU:

Mega Abundent

Capacitate de retenție a produselor Femieko / 12 ore

Echivalent absorbante

Echivalent tampoane

RECOMANDAT PENTRU:

IDEAL PENTRU:

Extra Abundent

Capacitate de retenție a produselor Femieko / 12 ore

Echivalent absorbante

Echivalent tampoane

RECOMANDAT PENTRU:

IDEAL PENTRU:

Super Abundent

Capacitate de retenție a produselor Femieko / 12 ore

Echivalent absorbante

Echivalent tampoane

RECOMANDAT PENTRU:

IDEAL PENTRU:

Abundent

Capacitate de retenție a produselor Femieko / 12 ore

Echivalent absorbante

Echivalent tampoane

RECOMANDAT PENTRU:

IDEAL PENTRU:

Moderat

Capacitate de retenție a produselor Femieko / 12 ore

Echivalent absorbante

Echivalent tampoane

RECOMANDAT PENTRU:

IDEAL PENTRU:

Lejer

Capacitate de retenție a produselor Femieko / 12 ore

Echivalent absorbante

Echivalent tampoane

RECOMANDAT PENTRU:

IDEAL PENTRU: